Page content

Een verminderde weerstand, we hebben er allemaal wel is last van.

Hoe komt het? En nog belangrijker wat kunnen we er tegen doen?

Dagelijks worden we aan allerlei ‘vijandige micro organismen’ blootgesteld die ons lichaam onopgemerkt aanvallen. Onopgemerkt? Nou ja niet altijd. Als ons immuunsysteem verzwakt is en bacteriën en virussen de vrije loop gaan, merken we dat onze weerstand verminderd is.

Een verzwakt immuunsysteem kan ontstaan door vele verschillende oorzaken: een ongezond voedingspatroon, stress, erfelijke factoren, ouderdom, slaaptekort, obesitas, medicijnen, chemotherapie, kortdurende infecties of chronische aandoeningen.

Voeding en een verminderde weerstand

Er is een duidelijk verband zichtbaar tussen een evenwichtig voedingspatroon en een sterk immuunsysteem. Door bewust om te gaan met onze voeding kunnen  we ons immuunsysteem helpen om ons lichaam gezond te maken en te houden.

Voedingsmiddelen die weerstand versterken zijn o.a.:

 

  • Tomaten, wortelen en zoete aardappelen: bevatten carotenoïden die ons immuunsysteem tegen schadelijke vrije radicalen beschermen
  • Vette vis en zaden: bevatten belangrijke vetzuren die onmisbaar zijn bij wondgenezing
  • Gevogelte en linzen: bevatten ijzer, die nodig zijn bij de aanmaak van immuunsysteem cellen
  • Yoghurt: bevatten probiotische bacteriën die de immuunreactie tegen virussen en kankercellen verbeteren
  • Bessen, citrusvruchten, paprika en pepers: bevatten veel vitamine c, wat beschermt tegen oxidante beschadiging
  • Avocado’s en olijfolie: bevatten vitamine E die ons immuunsysteem versterkt en helpt bij de productie van antilichamen
  • Volkorenproducten en zeevruchten: bevatten zink, een mineraal wat de wondgenezing bevordert en vermoedelijk werkt tegen het verkoudheidsvirus
    Laat een bericht achter!

    Comment Section

    0 reacties op “Een verminderde weerstand, we hebben er allemaal wel is last van.

    Plaats een reactie


    *