Page content

Waarom het jou niet lukt om blijvend af te vallen!

Waarom het jou niet lukt om blijvend af te vallen!

Je bent eindelijk die kilo’s kwijt nadat je heel erg je best hebt gedaan om minder te eten, geen suiker meer te nemen, aan een shake kuur. Je bent meer gaan bewegen en na drie maanden ben je eindelijk 5 kilo afgevallen. Zo eindelijk kunnen de ‘teugels’ weer wat losser. Je neemt weer een toastje een extra wijntje. Je denkt dat het nu toch wel weer kan want je bent tenslotte afgevallen. Maar na nog eens drie maanden zit het er weer allemaal aan. Je gaat op de weegschaal staan en die geeft een getal aan waar je niet blij van wordt.

Het overkomt je steeds weer en je bent het gejojo zo zat. Een schrale troost je bent niet de enige. Maar waarom lukt het die ander dan wel en waarom val jij steeds weer terug nadat je bent afgevallen.

Val jij steeds weer terug nadat je bent afgevallen?

Anders te denken over etenWellicht komt dat doordat je je gedachten op de ‘verkeerde stand’ hebt staan. Lees hier verder in dit blog meer over. Oude patronen doorbreken is een lastige klus maar als je weet hoe het werkt dan kan je alles veranderen. Je hersens zijn flexibel om iedere verandering tot een blijvende verandering te maken.

Neem deze stappen en je zal blijvend afvallen

Om nu werkelijk de grote verandering te maken heb je twee dingen nodig een praktische stap en een gedachte switch. Ik zal je het uitleggen. Heel simpel. Wat je niet in huis haalt kan je ook niet opeten.  Hoe zit dat met de rest van het gezin. Die geef je een eigen box met lekkers die ze op een plek zetten waar jij niet komt. Weet wel dat het voor hun ook niet goed is. Belangrijk om te veranderen is het volgende:

1. Haal andere boodschappen in huis

2. Anders denken over eten

 

1. Haal andere boodschappen in huis

Haal andere boodschappenWeet je dat gezond eten helemaal niet duur hoeft te zijn? Als je met de seizoenen mee eet ben je altijd voordeliger uit. Het is ook duurzamer, maar waarom zou je boontjes eten uit Kenya in de winter?

Daarom heb ik recepten ontwikkeld op basis van de FoodSwitch formule.

  • Bevatten langzame koolhydraten
  • Je eet met de seizoenen mee
  • Veel variatie met verse groenten
  • Je weet dat het gezond is
  • Alles kan je gewoon in de supermarkt kopen
  • Je hoeft je niet in etiketten te verdiepen
  • Met wekelijkse boodschappenlijst

Met langzame koolhydraten kan je goed afvallen

Langzame koolhydraten houden namelijk je bloedsuikerspiegel laag. Hierdoor heb jij de hele dag door voldoende energie en zijn de dips verleden tijd. Je hebt dan minder snel trek in producten met suiker.

Dus in mijn recepten kom je daarom veel peulvruchten tegen zoals linzen en bonen.

  • groene linzen
  • bruine linzen
  • rode linzen
  • kikkererwten
  • witte bonen
  • kidneybonen

Deze bonen week en kook ik zelf. Na het koken leg ik ze op een theedoek om te drogen en dan gaan ze in de vriezer. Zo heb je ze altijd klaar liggen om ze te gebruiken zowel bij lunch als avond eten. Lees hier in mijn blog meer over bonen.

Nou wil je wel gezonder gaan eten en je wilt definitief van die overtollige kilo’s af.
Met mijn recepten erbij gaat dat een stuk makkelijker daar je wekelijkse inspiratie krijgt en een boodschappenlijst. Je hoeft ook internet niet meer af te struinen op zoek naar recepten. Scheelt je een heleboel tijd. Je kan ook je boodschappenlijst invoeren bij een van de grote supermarkten die bezorgen het dan bij jouw thuis gelijk met je andere boodschappen. (Zo hoef je geen dure box aan te schaffen)

Meer variatie met groente als je gezond wilt afvallen

Je gaat ook makkelijker meer groenten eten. Groenten zijn ook een goede bron van vezels, vitamines en mineralen. Met mijn achtergrond als kok heb ik heerlijke recepten met groente gemaakt.

Proberen? dat kan nu voor de eerste maand voor EUR 1

Quinoa met broccoli en tauge en makreel

Een van de gerechten van FoodSwitch: Quinoa met broccoli en taugé en makreel

Is gezond eten duur?

Ik vind van niet. Je eet met de seizoenen mee, dan is het altijd een stuk goedkoper. Bonen en linzen zijn producten die helemaal niet duur zijn en die je makkelijk op voorraad kan hebben. Je eet minder vlees door de lekkere vegetarische recepten die erbij zitten. Als je vlees eet (het liefst kip) koop dan een goed stukje vlees bij de biologische- of scharrelslager. Je betaald iets meer maar je krijgt kwalitatief veel beter vlees. Koop lekker verse vis van het seizoen. Rode poon, verse makreel, schol of tarbot. Vraag het aan je visboer.

2. Anders te denken over eten

Dat is de volgende stap nadat je alle juiste boodschappen in huis hebt gehaald. Veel mensen beginnen zomaar zonder een plan. Hierdoor gaat het de eerste week goed en daarna val je weer terug en laat je het maar zitten.

Een goed plan is belangrijk als je blijvend wil afvallen

  • Kies een goed eetplan, zoals dat van FoodSwitch
  • Maak tijd en energie vrij
  • Plan wat je wanneer gaat eten
  • Zoek steun bij een vriend of vriendin
  • Leer omgaan met teleurstellingen
  • Teveel eten is een tijdelijk probleem dat je kan oplossen
  • Leer omgaan met honger en eetdrang
  • Stop met emotioneel eten
  • Geef jezelf complimenten

Bewust zijn van je gedachten

Wat hieraan ten grondslag ligt zijn je ondermijnende gedachten. Welk dieet je nou wilt volgen als je denken ‘de verkeerde kant op staat’ dan zal het je nooit lukken om je patroon te veranderen. Wil je hiermee kennis maken dan heb ik voor jou een korte cursus gemaakt met begeleidende emails zodat jij al gelijk kan beginnen.

Start nu met deze gratis Switch minicursus, ‘Verander je mindset’

  • Leer wat je valkuil is
  • Hoe jij gemotiveerd blijft
  • Wat gezonde gedachten zijn

Schrijf je hieronder in en je krijgt toegang tot deze cursus. Of blijf je liever doen wat je altijd al deed.

Gratis Switch minicursus, ‘Verander je mindset.

dit veld niet invullen s.v.p.

 

Ondermijnende gedachten kunnen zijn: Ik hou niet van plannen: ik kijk liever hoe het loopt.

Switch gedachten: Met het oog op drukke tijden is het belangrijk dat ik nu leer plannen.

Je hebt gedachten over eten

Je bent niet je gedachten maar je hebt gedachten

 

 

 

Vaak zeggen mensen:

  • Dat kan ik niet
  • Het lukt mij niet om het vol te houden
  • Ik zal altijd dik blijven
  • Ik val toch nooit af

Je hersens registreren deze gedachte en je lichaam reageert hierop. Hoe dat werkt leg ik je uit in mijn trainingen.

Op 24 augustus 2017  geef ik over dit onderwerp een gratis workshop in Den Haag.

Wil jij hierbij zijn geef je dan hier op.

Oude patronen veranderen in nieuwe patronen

Het is veel makkelijker om je oude patronen in stand te houden, daarom maak je jezelf steeds weer wijs dat je iets niet kunt. Maar je kan het wél! Jij bent je alleen nog niet bewust van jouw innerlijke kracht en daardoor jouw mogelijkheden om te doen wat je wilt doen.

Jouw ondermijnende gedachten gedachten belemmeren je in je doen en laten. Omdat je steeds tegen jezelf zeg dat je iets niet kunt, krijg je gelijk! Denk daar maar eens goed over na! Dat geld dus anders om ook! Als je tegen je zelf zegt: dat je het kan, dan lukt het je ook.

We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft
veroorzaakt.

Albert Einstein

In plaats van dat je steeds maar weer opnieuw tegen jezelf zegt: ‘Ik kan het niet het lukt me toch niet’, draai je het eens om en vraag jezelf: Hoe zou ik het wél kunnen doen? Waarom lukt het me steeds niet en wat kan ik doen dat het mij wel gaat lukken om af te vallen.

Door realistische doelen te stellen kan jij stap voor stap je einddoel behalen. Het heeft wel tijd nodig. Je bent ook niet in een maand 10 kilo aangekomen.

Maar door je goed voor te bereiden en duidelijke plannen te maken voordat je de stap echt gaat nemen is belangrijk. Als je dan in actie komt en je ‘uitglijders’ beheerst dan kan je een blijvende verandering behalen.

Op 24 augustus 2017 geef ik over dit onderwerp een gratis workshop in Den Haag.

Wil jij hierbij zijn geef je dan hier op.

Jouw gezondheid is belangrijk

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met dit artikel. Wil je nou meer groenten gaan eten en zoek je hiervoor inspiratie? Dan is dit wellicht iets voor jou
Wat wordt jou eerste stap naar een gezonder eetpatroon? Laat je reactie hieronder achter.

PS: Vind je nog spelfouten in dit artikel? Die krijg je er gratis bij, en je mag ze altijd aan mij doorgeven;-)

Gezonde groet

Jenny de Rooy

Jenny de Rooy
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Waarom het jou niet lukt om blijvend af te vallen!

Plaats een reactie


*