Spitskool wortelsalade

Spitskool wortelsalade

‘Ik ben zo stijf’, Karin kijkt in de spiegel en ze stretch haar benen. Ze kijkt naar de slanke vlotte vrouw op haar Ipad. Ze doet de bewegingen na en zucht nog eens diep. ‘En dat allemaal om te gaan ontbijten’ denkt ze. Als je namelijk eerst gaat bewegen dan heb je wat meer trek. En over een paar weken gaan we skiën dus moet ze wel een beetje in vorm zijn. We doen vier passen naar voren en weer terug’, zegt de vrouw met een frisse heldere stem. ‘Hakken los van de grond en weer terug op de voorvoeten.’  Ze struikelt bijna over haar ochtendjas die op de grond ligt.

‘…plat naar voren, armen omhoog… en nu langzaam door de knieën ….’

Ze voelt al dat haar maag een beetje gaat knorren. Ze kijkt naar heb bakje magere kwark met appel en trekt haar neus op. Veel zin heeft ze er niet in. Straks lekker een salade met wortel voor de lunch dat is beter.

Spitskool wortelsalade

Ingrediënten

  • 200 g spitskool
  • 200 g winterpeen
  • 1 theel. komijnzaad
  • 1 sinaasappel
  • 20 g zonnebloempitten
  • scheut olijfolie

Bereiding

  1. Rasp of snijd de spitskool in fijne reepjes.
  2. Schil de winterpeen en rasp fijn.
  3. Schil de sinaasappel dik en haal de partjes eruit, halveer ze
  4. en vang het sap op.
  5. Rooster de zonnebloempitten in een droge pan.
  6. Roosterde komijnzaadjes kort en vijzel fijn.
  7. Meng de spitskool, winterpeen en komijn, voeg de sinaasappel met het sap toe met een scheut olijfolie.
  8. Strooi er de zonnebloempitten over.

De recepten zijn geschreven voor 2 personen. Je kan ze makkelijk verdubbelen voor 4 personen of halveren voor als je alleen eet.

  1. De spitskool heeft een grote diversiteit aan vitaminen en mineralen.
  2. Spitskool zit vol met vitaminen: B1, B2, B6, B11 en vitamine K en C.
  3. Vitamine C is erg belangrijk voor je immuunsysteem. Zo ben je beter beschermd tegen ziekten.
  4. Vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling in ons lichaam en de botstofwisseling. Dit is goed voor het herstel van blessures en ook voor het sterk houden van botten en tanden.
  5. De spitskool is rijk aan mineralen zoals magnesium, fosfor, kalium, calcium, ijzer, koper en zink.
  6. Spitskool is dat het kanker bestrijdend werkt, het ontgift je lichaam en het helpt tegen maagzweren.
  7. De stoffen in spitskool hebben ook een ontstekingsremmende werking.
  8. De spitskool een positief effect om maagzweren te genezen. Studies hebben aangetoond dat het een positief effect heeft op het gehele maagdarmstelsel.

Koolbladeren worden sinds oudsher op wonden gedaan. Wanneer iemand een ernstige vol of ongeluk heeft gehad en bijvoorbeeld zijn of haar benen zitten vol schrammen en blauwe plekken, dan wordt het genezingsproces behoorlijk versneld als men er koolbladeren op doet.

Jenny de Rooy

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Ik hou van de uitdaging om de kracht, die ieder mens in zich heeft, naar boven te halen. Mensen die nu werkelijk een nieuw eetpatroon willen om welke reden dan ook help ik verder door ondermijnende gedachten definitief aan te pakken. Ik werk graag met mensen die net iets verder durven te kijken en praktisch aan de slag willen gaan met het veranderen van hun eetpatroon. Maak de Switch , ik help je graag verder.

Wil je nou meer groenten eten en vind je dat lastig. Vraag dan een gratis Switchgesprek aan met Jenny

Over de schrijver
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Reactie plaatsen