Nooit meer terugvallen nadat je bent afgevallen? Leer hoe je dat doet in een dag.
00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden
Ben jij er ook bij op 22 april 2018

Page content

article content

Wat is andijvie en hoe gezond is het?

Andijvie is een heerlijke, licht bittere groente die zowel rauw als gekookt gebruikt wordt. Nu ben ik zelf niet zo van het koken van groente en zeker niet van andijvie. Ik zelf snijd de andijvie heel fijn en stamp het door pastinaak of aardappels. Andijvie is een frisse, ietwat bittere groente. Tegenwoordig is dat er wel een beetje uit geteeld.

Is andijvie gezond

Andijvie is verwant met witlof. Beide groenten smaken licht bitter. Andijvie is een erg gezonde groente. Het bevat een ruime hoeveelheid aan vitaminen en mineralen. De vitamine die het meest in andijvie zit is vitamine K.

Voedingswaarde van Andijvie

  • foliumzuur
  • vitamine B11
  • vitamine B5
  • vitamine C
  • vitamine B1
  • vitamine B2
  • vitamine E
  • B3

Er zijn twee soorten andijvie

Heelbladige.

Dit is de meest gegeten soort. Je vind het ook vaak voorgesneden in de schappen. Ik ben meer voor zelf snijden. Je ziet ook vaak al bruine randjes aan de uiteinde verschijnen. Het is aan te bevelen om het zelf te snijden dan behoud je ook meer voedingsstoffen.

Krulbladige, oftewel frisée. Deze kennen we eigenlijk meer als krulsla met een bittere smaak. Daarom gemengd met andere sla erg lekker. Zo krijg je een mooi smaakpallet op je bord die zich in je mond vermengen tot een mooie smaak.

Schoonmaken en snijden

Begin door de krop in de lengterichting (van onder naar boven) in twee of vier stukken te snijden, afhankelijk van hoe groot de krop is. Was dan onder de lopende kraan zand en andere vervuilingen weg. Zorg dat je goed tussen de bladeren wast.

Leg dan de krop op een snijplank en snijd de bladeren overdwars in reepjes. Begin aan de uiteinde. Als dit erg stug is en niet zo mooi dan gooi je dat weg. Zo snijd je door naar de onderkant van de krop. Dat is handig want aan de onderkant van de krop zitten alle bladeren aan de stronk vast.

Het is niet erg belangrijk hoe groot je de reepjes snijdt, maar meestal is een centimeter breed lekker voor in stamppot. Snijd de andijvie voor salades wat fijner. Als je frisée (krulandijvie) gaat snijden kan het decoratieve krulletje in de bladeren gemakkelijk verloren gaan. Let dus op dat je het niet te fijn snijd als je de krullen wilt bewaren. Sla kan je eigenlijk het beste scheuren met je handen, dan krijg je minder snel van die bruine randjes aan de snijvlakken.

Hoe moet je andijvie klaarmaken?

Halveer de krop bij de stronk en laat de bladeren vast zitten. Was de beide helten goed met koud water. Er kan aan de onderkant veel zand zitten. Doordat je de bladeren aan de stronk laat zitten kan je het makkelijk snijden. Gebruik een scherp koksmes hiervoor.

Andijvie kan op heel wat verschillende manieren worden klaargemaakt: koken, stamppot maken, in de oven bereiden, roerbakken of wokken, stoven, andijviesoep maken, stomen, en natuurlijk ook gewoon rauw. Kook de andijvie heel erg kort mocht je dat willen. Weet wel dat je met koken veel voedingstoffen verliest.

Het gerecht dat er vaak van wordt gemaakt is rauwe stamppot andijvie.

 

Andijviestamp met tomaat

Stamppot rauwe andijvie met tomaat en cashewnoten

Koken

Zet een grote pan op met daarin een klein laagje water en een snuf zout. Zodra het water kookt kun je de andijvie toevoegen. Roer regelmatig alles goed door elkaar. Het is lekker om het kort te koken dan blijft het nog een beetje knapperig.

Ligt je krop te lang in de koelkast en is het een beetje slap geworden? Leg de krop dan in heel koud water en je zal zien dat het binnen een uur weer mooi knapperig is. Dit kan je ook met sla en kruiden zoals peterselie en mint doen.

Stomen

Deze fris groene groente kan je ook heel goed stomen. Eigenlijk is dat nog beter dan koken

Roerbakken.

Snijd de andijvie fijn en laat het goed drogen op een theedoek. Verhit een ruime pan met een klein laagje olie. Schep alle gesneden andijvie erin en bak onder constant scheppen alle andijvie knapperig gaar.

Ik heb nog drie tips voor je.

  1. Andijvie slinkt enorm bij het koken. Reken daarom bij een hoofdgerecht op 300 tot 400 gram rauwe andijvie per persoon, want na het koken blijft er niet erg veel van over. Als je de andijvie rauw serveert volstaat 100 tot 125 gram per persoon.
  2. Let bij het kopen van andijvie op dat de bladeinden geen bruine punten hebben. Daarnaast is andijvie kwetsbaar voor rot vanuit de wortels of het hart. Het is af te raden andijvie te kopen die een natte, bruine stronk heeft.
  3. Andijvie die wat slap hangt kun je prima oppeppen door de bladeren in koud water te leggen, minstens een half uur lang.

Heb je geen inspiratie?

Wellicht is dit dan iets voor jou. Ik heb namelijk een community en je kan daar meer recepten vinden. Je komt in contact met andere mensen die ook gezonder willen eten. Je kan elkaar daar motiveren en inspireren.

Hier vind je meer over de community van FoodSwitch

Gezond eten is belangrijk voor jouw gezondheid

Jenny de Rooy

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Ik hou van de uitdaging om de kracht, die ieder mens in zich heeft, naar boven te halen. Mensen die nu werkelijk een nieuw eetpatroon willen om welke reden dan ook help ik verder door ondermijnende gedachten definitief aan te pakken. Ik werk graag met mensen die net iets verder durven te kijken en praktisch aan de slag willen gaan met het veranderen van hun eetpatroon. Maak de Switch , ik help je graag verder.

 

Jenny de Rooy
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Wat is andijvie en hoe gezond is het?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Navigatie