arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2016 

Waarom je ook Fosfor nodig hebt voor je botten en waar dit stofje inzit!

Fosfor geeft stevigheid aan het skelet daarom heb je fosfor nodig.

Fosfor is een mineraal dat betrokken is bij de energievoorziening van het lichaam en maakt het deel uit van het DNA. Het is nodig voor de koolhydraat-, vet- en eiwitstofwisseling. Het is een belangrijk mineraal dat 1% van ons lichaamsgewicht uitmaakt en het speelt een belangrijke rol in tal van lichaamsprocessen. Daarnaast zorgt het voor de balans van andere mineralen zoals jodium, magnesium en zink. De fosforbalans is een belangrijke voorwaarde voor een goede gezondheid.

Na calcium is fosfor het meest voorkomende mineraal in ons lichaam

Fosfor zit ruim voldoende in ons eten maar soms zelfs teveel.

Als je vaak frisdrank drinkt, vlees eet en regelmatig voorverpakte maaltijden eet loopt een grotere kans op het krijgen van ziekten door fosforoverschotten dan wanneer je natuurlijke voeding en water drinkt.

Frisdranken met veel fosfor:

  • colaCola
  • sinas
  • cassis
  • bitter lemon

Cola en andere frisdranken tasten je tandglazuur aan door het fosforzuur dat in deze drankjes zit.

Fosfor uit bewerkte dranken en voeding onttrekt het calcium uit het lichaam

Waar zit het in?

Het komt bijna in alle voedingsmiddelen voor. Voedingsmiddelen als melk, vis, vlees en brood bevatten relatief veel ervan. Ook wordt het in de vorm van fosfaatzout als bindmiddel toegevoegd aan voedingsmiddelen.

Hieronder vindt je een aantal natuurlijke voedingsmiddelen die fosfor bevattenZaden die fosfor bevatten

  • Hele granen zoals de volle tarwekorrel,
  • Pompoenpitten en meloenzaden
  • Kaas
  • Pindakaas
  • Mais
  • Broccoli
  • Zonnebloempitten
  • Sesamzaad
  • Lijnzaad
  • Knoflook
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Gedroogde vruchten

Het voordeel van dit mineraal uit plantaardige voeding is dat de balans calcium-fosfor niet wordt verstoord. Calcium zit namelijk ook veelvuldig in plantaardige voeding. Omdat fosfor en calcium samen nodig zijn voor verschillende chemische processen in het lichaam is het beter voor de gezondheid om ze samen te eten.

De dagelijkse aanbeveling van fosfor is voor volwassenen 600 mg per dag. Een overzicht van de fosforbehoefte in de verschillende levensfasen is te hier te vinden

Teveel of te weinig aan dit mineraal?

Een overmatige inname hiervan veroorzaakt een verhoogde bot-stofwisseling, wat bij ouderen de kans op botontkalking kan verhogen. Verder kan een te hoge inname aan fosfor de absorptie van ijzer, koper en zink belemmeren.

Omdat het stofje in bijna alle voedingsmiddelen voldoende aanwezig is, is een tekort aan fosfor bijna niet mogelijk.

Een tekort aan fosfor kan onder meer leiden tot:

  • Anorexia
  • Bloedarmoede
  • Pijn in de botten
  • Verkeerde vorming van de botten tijdens de groei bij kinderen
  • Toenemende gevoeligheid voor infecties
  • Vermoeidheid
  • Het ontstaan van nierstenen

Het lichaam heeft niet snel een tekort aan dit mineraal. Alleen door overmatig gebruik van geneesmiddelen, waaronder maagzuurremmers, kan een tekort ontstaan.

Dit mineraal is samen met calcium en magnesium nodig voor de bot-aanmaak. Een tekort hieraan of een overkill aan calcium kan derhalve tot broze botten leiden.

Lees ook mijn blog over mineralen in je voeding

Jouw gezondheid is belangrijk

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Wil je nou meer groenten gaan eten en zoek je hiervoor inspiratie?
Ik heb een tip voor jou als, je meer variatie en snel een gezonde maaltijd op tafel wilt zetten zodat jij veel meer groente gaat eten. Maak dan de Switch met het programma Start Switch. Wil je eerst kijken of de recepten wat voor je zijn ? Je kan het gratis 14 dagen uitproberen. Download hiervoor het ebook.

Wat wordt jou eerste stap naar een gezonder eetpatroon? Laat je reactie hieronder achter.

Gezonde groet

Jenny de Rooy

Over de schrijver
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Liz
Door

Liz

op 23 May 2019

Willen jullie de symptomen aanvullen, ik heb een tekort en dit zijn de symptomen van te weinig fosfor, spraakproblemen en tintelingen en zeer gespannen spieren en botpijn vielen bij mij erg op.. Enkele van de meest voorkomende symptomen zijn: bot: milde tot ernstige botpijn, osteomalacie (verweking van de botten met breukenals gevolg), osteoporose (verlies van botmassa met risico op botbreuken), zwakke of gebroken botten en fracturen (breuken) gewicht: een gewichtstoename, een gewichtsverlies, een verlies van eetlust hart: hartfalen, hartritmestoornissen, moeite met het uitoefenen van lichaamsbeweging neurologisch/psychisch: angst, concentratieproblemen, een groeiachterstand en andere ontwikkelingsproblemen, een verlangen naar snoep en koffie, evenwichts- en coördinatiestoornis (ataxie), prikkelbaarheid, spraakproblemen, tintelingen en gevoelloosheid (paresthesieën), tremoren (bevingen), vermoeidheid (door anemie), verwardheid spieren en gewrichten: gewrichtspijn, gewrichtsstijfheid, rhabdomyolyse, spierpijn, spierzwakte, zwelling van de gewrichten tandbederf (gaatjes in de tanden)

Jenny de Rooy
Door

Jenny de Rooy

op 24 May 2019

Bijdeze heb jezelf al de aanvulling gedaan op dit artikel. Dank voor je bijdrage.

Liz
Door

Liz

op 23 May 2019

Disbalans fosfor en calcium kan ontstaan door Hyperparathyoride.. daardoor wordt het verschil te groot tussen calcium en fosfor..

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies