7 tips voor een koolhydraatarm pasen

7 tips voor een koolhydraatarm pasen

paashaasHet is pasen en als je graag wilt afvallen is dat meestal een lastig moment. Je wilt gewoon mee eten met je gezin/familie en niet “zeuren” over je voeding.

Je hoort ze al zeggen: “ach, een keertje zondigen kan toch wel?”

Maar zoals jij weet is het probleem niet die ene keer zondigen, maar het is juist dat die ene keer een neerwaartse spiraal in gang zet. En er is altijd wel een reden waarom je ‘deze keer’ mag zondigen. Maar waarom zou je als gezond eten minstens net zo lekker is en je hebt geen spijt achteraf. Regelmatig geef ik hier trainingen over hoe jij je gedachten kan inzetten om niet meer terug te vallen nadatje bent afgevallen.

Sterker nog je bent trots op jezelf dat je het zo goed gedaan hebt. Wat ook een leuk kan zijn om eens op te schrijven wat je niet hebt gegeten. Zo zie je na de paasdagen hoeveel je anders had gegeten waar je dus nu trots op bent dat je het hebt laten staan.

Eieren zijn ideaal met pasen. Eet ze lekker als roerei, gekookt, gebakken. Ook als tussendoortje is een ei tje heerlijk. Verse spinazie roerbakken met een beetje knoflook en een uitje is heerlijk, tik een eitje erboven en je hebt een heerlijk paasontbijt. Neem er een lekkere plak gerookte zalm bij en je zit gegarandeerd vol tot de volgende maaltijd.

eieren

Door alleen al het brood tijdens het ontbijt en de lunch te laten staan ben je al een heel eind op weg om gezond de paasdagen door te komen. Eieren en Pasen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ei is uitstekend te eten als je wilt afvallen. Maak daarom lekkere gerechten met ei tijdens het ontbijt en de lunch of de brunch. Bijna alle groenten is lekker met ei. Dus roerbak je groenten en tik er een eitje bij.

Die staan ook nog eens leuk op tafel. Varieer met verse spinazie, banaan, komkommer. Ananas, banaan en spinazie. Frambozen, komkommer met amandelen water. Maal alles met de blender tot heerlijke kleurrijke sappen. Je kan vers ingevroren fruit ook prima gebruiken. Zo is je smoothie ook gelijk lekker koel.

Hou je structuur vast met eten. Ontbijt, lunch en avond eten doe je op de zelfde tijden als anders. Spreek met je zelf af wat je wel eet en wat niet. Zeg tegen al die chocolade eitjes gewoon NEE! De gedachte ach deze ene keer of het geeft niet voor nu kan er voor zorgen dat je gelijk toch weer doorgaat met eten van al dat lekkers daar je afwijkt van je voornemen.

Neem daarom de eerste tip ook echt serieus. Focus je op koolhydraatarm.

Het is tenslotte voorjaar dus lekkere sappige kleine tomaatjes met sterrekers, komkommer met mint, radijsjes en citroenwater. Zo ziet je tafel er ook lekker fleurig uit. Die chocolade paashazen zijn voor de sier. Ze bestaan hoofdzakelijk uit suiker. Wil je nou toch chocolade eten, kies dan voor een 85% chocolade met weinig suiker. Kijk echt op de achterkant want in pure chocolade kan heel veel suiker zitten.

Maak lekkere watertjes met mint citroen, komkommer, bevroren frambozen. combineer en varieer hiermee. Het ziet er ook heerlijk fris en fruitig uit als je dat op tafel zet. Drink lekker veel water.

Je kan natuurlijk gaan slenteren op een of andere woonboulevard maar het is veel leuker om een heerlijke wandeling te maken door bos, heidevelden, strand of duinen. Gezellig met elkaar genieten van de vogeltjes en alle jonge knoppen die zometeen helemaal openbarsten.

Ga je naar een restaurant voor een Paas brunch dan staat de tafel vol met heerlijke broodjes. Focus je op koolhydraatarm. Vaak staat er ook zalm, asperges, tomaatjes met mozzarella en meer van dat soort hapjes. Niet vergeten natuurlijk de eieren en vleeswaren. Zo kan jij een goede koolhydraatarme keus maken van het buffet. Een stukje kaas in plaats van een toetje als afsluiter of een lekkere kop koffie.

Wees je bewust van al die ondermijnende gedachten die je steeds tussendoor kan hebben waardoor je toch wordt verleidt tot het nemen van koolhydraten.

Heel veel succes met deze uitdaging.

Weet je dat ik regelmatig trainingen geef om niet meer terug tevallen nadat je bent afgevallen? 

Wellicht is dit dan iets voor jou. Ik heb namelijk een community en je kan daar meer recepten vinden. Je komt in contact met andere mensen die ook gezonder willen eten. Je kan elkaar daar motiveren en inspireren.

Hier vind je meer over de community van FoodSwitch

Jenny de Rooy

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Ik hou van de uitdaging om de kracht, die ieder mens in zich heeft, naar boven te halen. Mensen die nu werkelijk een nieuw eetpatroon willen om welke reden dan ook help ik verder door ondermijnende gedachten definitief aan te pakken. Ik werk graag met mensen die net iets verder durven te kijken en praktisch aan de slag willen gaan met het veranderen van hun eetpatroon. Maak de Switch , ik help je graag verder.

Over de schrijver
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Jenny de Rooy
Door

Jenny de Rooy

op 31 Mar 2018

Ik eet straks een courgette soep en vanavond een konijn met schorseneren. Wat eet jij met de paasdagen? Laat je reactie hieronder achter.

Wanda Verhoeff
Door

Wanda Verhoeff

op 31 Mar 2018

Goeie tips Jenny. Dank je wel! Ik ga voor de roergebakken spinazie met zalm en een eitje. Heerlijk!

Jenny de Rooy
Door

Jenny de Rooy

op 31 Mar 2018

Dank je wel! Wanda en fijne paasdagen.

Renée Rose
Door

Renée Rose

op 31 Mar 2018

Wij eten straks kip met paprika en ras el hanout. Een recept van jou, dat ik al een paar keer heb gemaakt. Erg lekker!

Jenny
Door

Jenny

op 31 Mar 2018

Dat is een lekker recept. Ras el Hanoit is een van mijn favorieten kruiden

Reactie plaatsen