Page content

article content

Knollen en rapen, ken jij ze nog?

‘Sorry, mevrouw, maar wat is dit?’ Vraagt Karin. Ze staat in de rij bij de kassa met een knol in haar hand waarvan aan een kant allemaal vreemde kronkels zitten. De juffrouw van de kassa zegt:” Ik moet dat ook even vragen. Ik haal ze altijd allemaal door elkaar die knollen en rapen.

Shellieee, roept ze naar het meisje wat achter haar zit.

‘Weet jij wat dit is?’

‘Ik denk een koolrabi‘ kijk maar even bij de K.

De mevrouw die achter haar staat zegt: ‘Nee hoor mevrouw dat is geen koolrabi maar een knolselderij‘.

‘Maar dat is toch een koolraap‘ zegt een meneer die zich er ook mee bemoeit.

‘Schiet nou maar op met die knollen’ zegt het jonge meisje en ze slaat haar ogen ten hemel met een diepe zucht.  Inspiratie komt van boven denkt Karin, dus wellicht krijg we nu wel een antwoord.

‘Ik heb het gevonden’ roept het kassameisje van vreugd. Het is een knolselderij.

 


Hieronder heb ik alle knollen en rapen voor je op een rij gezet zodat jij ze niet meer door elkaar zal halen.


Knolselderij

Knolselderij

Knolselderij is een gewas waarvan de knol half boven de grond groeit. Het is een smakelijke knol die een goed alternatief is voor aardappelen. Knolselderij heeft veel meer gezondheidsvoordelen dan aardappels. Knolselderij bevat onder andere vitamine K, fosfor, kalium en ijzer.

De meeste voedingsstoffen zitten in de schil, schil deze dus zo dun mogelijk af. Uit onderzoek is gebleken dat de in knolselderij aanwezige zogenaamde stoffen een anti-kankerwerking hebben. Vitamine K wat in de knolselderij te vinden is zorgt voor gezonde botten. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine K ook een positief effect heeft op de ziekte van Alzheimer omdat het schade aan de hersenneuronen beperkt.

Knolselderij is koolhydraatarm

Bevat 32 kcal per 100 gram. Is de wintergroente met de meeste vezels, namelijk 4,9 gram per 100 gram. En de knol bevat weinig zetmeel! Dat maakt knolselderij ook het meest geschikt als vervanger voor de aardappel. Per 100 gram rauwe knolselderij bevat het  5 gram koolhydraten. Hiermee is het een koolhydraatarme groente die ook heel veelzijdig is.

Kooktip

Maak er puree van, dat is weer eens wat anders dan standaard aardappelpuree. Snijd de knolselderij in stukken, kook ze gaar en maak een puree met een beetje boter, melk, peper en zout. Knolselderij is heeft een aparte smaak en kan je goed combineren met hazelnoten. Je kan er ook frieten van snijden en die bakken in de oven door er olijfolie over te sprenkelen en bestrooi de frieten met een combinatie van gemalen korianderzaad, gemalen komijn en zout.


Koolrabi

Koolrabi

De prachtige lichtgroene of paarse knollen  is een typische seizoensgroente, die je in de vroege zomer ziet.  Je kunt het zowel rauw als gekookt eten. Rauw smaakt het als radijs, licht pittig, met een iets zoetige hint van selderij. Gekookt heeft het meer weg van bloemkool. 

Koolrabi bevat veel vitamine C

100 Gram koolrabi is goed voor 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C. Op het gebied van mineralen is koolrabi rijk aan kalium, fosfor, calcium, ijzer en magnesium. Verder zit er isothiocyanaten, sulforafaan en indole-3-carbinol in koolrabi. Deze stoffen staan erom bekend dat ze preventief werken tegen prostaat- en darmkanker.

 

Blad van de koolrabi 

De koolrabi bladeren bevatten dezelfde voedingsstoffen maar dan in hogere dichtheid. Koolrabi bladeren bevatten in vergelijking met de knol twee keer zoveel vitamine C, 10 keer zoveel ijzer en maar liefst 100 keer zoveel vitamine A. Koolrabi bladeren kun je op dezelfde manier bereiden als boerenkool, of je kunt ze als alternatieve slabladeren gebruiken.

Koolraap behoort net zoals broccoli, spruitjes, kool, boerenkool, bloemkool, bladkool, paksoi, snijbiet en waterkers tot de kruisbloemigen (Brassica). Deze groenten bevatten glucosinolaten die kanker kunnen voorkomen, maar kanker ook kunnen doen afnemen. Ze versterken het immuunsysteem en houden de bloedvaten gezond.

Koolraap is waarschijnlijk ontstaan uit een kruising tussen kool en knolraap. De koolraap en de knolraap worden vaak met elkaar verward, beiden groeien namelijk onder de grond maar ze zijn toch heel verschillend. De koolraap is bovendien een typische wintergroente, terwijl de knolraap juist aan het einde van de lente en in de zomer geoogst wordt.

Van de koolraap eten we de dikke wortel, die erg rijk is aan vitamine C en daarom wel bekend staat als ‘de citroen van het noorden’. Deze caloriearme wortelgroente is ook een goede vocht afdrijver en brengt uitkomst bij oververmoeidheid en bloedarmoede. De knolraap smaakt meer naar radijs. Het jonge blad van de koolraap kan ook gegeten worden. Dit wordt snijmoes of snijkool genoemd.

Knolraap, ook meiraap, meiknolletje, knol of raap genoemd. De naam “meiraap” duidt op het feit dat de knolraap alleen in het voorjaar geteeld wordt, omdat de plant niet winterhard is.


Knolraap of meiknolletje

KnolraapKnolraap of meiknolletje bevat een grote hoeveelheid vitamine K. 100 gram is goed voor 350% van de ADH aan vitamine K. Vitamine K is extra goed voor mensen met Alzheimer en andere degeneratieve hersenziekten. Vitamine K kan het ziekteproces in de hersenen vertragen en in sommige gevallen een beginnend ziekteproces helpen omkeren en genezen. Knolraap is een koolsoort en zoals alle koolsoorten is het een sterke antioxidant en heeft het een ontstekingsremmende werking. Het wordt van oudsher gebruikt in allerlei soorten traditionele geneeswijzen.

 

Koolsoorten zijn uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en hun medicinale werkzaamheid is onomstreden. Kolen behoren tot de meest gezonde groenten. Sterker nog boerenkool ís kwa inhoud aan voedingsstoffen onbetwist de nummer één gezonde groente. Knolraap heeft wat lagere percentages voedingsstoffen dan boerenkool maar als je de bladeren mee eet dan kom je heel dichtbij de gezondheidswaarde van boerenkool.


Koolraap

KoolraapKoolraap behoort net zoals broccoli, spruitjes, kool, boerenkool, bloemkool, bladkool, paksoi, snijbiet en waterkers tot de kruisbloemigen (Brassica). Deze groenten bevatten glucosinolaten die kanker kunnen voorkomen, maar kanker ook kunnen doen afnemen. Ze versterken het immuunsysteem en houden de bloedvaten gezond.

Koolraap is waarschijnlijk ontstaan uit een kruising tussen kool en knolraap. De koolraap en de knolraap worden vaak met elkaar verward, beiden groeien namelijk onder de grond maar ze zijn toch heel verschillend. De koolraap is bovendien een typische wintergroente, terwijl de knolraap juist aan het einde van de lente en in de zomer geoogst wordt. 

Koolraap bevat weinig calorien

Van de koolraap eten we de dikke wortel, die erg rijk is aan vitamine C en daarom wel bekend staat als ‘de citroen van het noorden’. Deze caloriearme wortelgroente is ook een goede vocht afdrijver en brengt uitkomst bij oververmoeidheid en bloedarmoede. De knolraap smaakt meer naar radijs. Het jonge blad van de koolraap kan ook gegeten worden. Dit wordt snijmoes of snijkool genoemd.

Gezond eten is belangrijk voor jouw gezondheid

Jenny de Rooy

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Ik hou van de uitdaging om de kracht, die ieder mens in zich heeft, naar boven te halen. Mensen die nu werkelijk een nieuw eetpatroon willen om welke reden dan ook help ik verder door ondermijnende gedachten definitief aan te pakken. Ik werk graag met mensen die net iets verder durven te kijken en praktisch aan de slag willen gaan met het veranderen van hun eetpatroon. Maak de Switch , ik help je graag verder.

Jenny de Rooy
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Laat een bericht achter!

Comment Section

1 reactie op “Knollen en rapen, ken jij ze nog?


Door Jenny de Rooy op 3 januari 2018

Welke knol wil jij nog besproken hebben? Laat je reactie hieronder achter en ik zal mijn blog hiermee uitbreiden.

Plaats een reactie


*


Navigatie