Nooit meer terugvallen nadat je bent afgevallen? Leer hoe je dat doet in een dag.
00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden
Ben jij er ook bij op 22 april 2018

Page content

Wat is prikkelbare darmsyndroom?

Wat is prikkelbare darmsyndroom?

Prikkelbare darmsyndroom ook wel afgekort PDS genoemd. Als je last hebt van een prikkelbare darm dan kan je de niet-oplosbare vezels niet goed verdragen en heb je last van je darmen. Over het algemeen worden oplosbare vezels door mensen met PDS beter verdragen. Verder blijkt dat mensen met PDS niet-oplosbare vezels beter verdragen als ze deze combineren met oplosbare vezels.

Niet-oplosbare vezels en prikkelbare darmsyndroom

Als je PDS hebt, is het dus belangrijk om fermenteerbare (oplosbare) – en niet fermenteerbare (onoplosbare) vezels in je dagmenu op te nemen, in een gevarieerde verhouding.

OplosbPrikkelbare darmsyndroom are vezels zitten vooral in groente, fruit en peulvruchten zie blog over bonen. Ze stimuleren de darmbeweging en zorgen voor een soepele en volumineuze ontlasting.

Niet-oplosbare vezels bevinden zich voornamelijk in volkoren graanproducten, met name in tarwe. Ze nemen vocht op in de darm, waardoor de ontlasting soepel en zacht blijft. Vanwege de verschillen in werking van de diverse voedingsvezels is het aan te raden om veel variatie aan te brengen in de keuze van vezelrijke producten.

Eet geen peulvruchten en koolsoorten bij pds

Het eten van bonen en koolsoorten gaat vaak gepaard met buikpijn. Dit komt omdat deze voedingsmiddelen niet goed verteerd worden. Het gevolg is dat er onverteerbare deeltjes overblijven en deze onverteerbare deeltjes zorgen voor je klachten.

Het enzym ‘’Alpha-Galactosidase’’ is erg belangrijk om je spijsvertering een extra zetje in de rug te geven. Onderzoek toont aan dat dit enzym de typische symptomen van een prikkelbare darm (zoals winderig, opgeblazen gevoel, diarree) drastisch kan verminderen.

8 Tips bij een prikkelbare darm

  1. neem probiotica
  2. eet niet te laat
  3. eet geen kruisbloemige groenten zoals koolsoorten
  4. neem noten, psyllium en lijnzaad
  5. eet rijpe vruchten
  6. kook je groenten altijd
  7. drink geen water bij het eten
  8. eet kleine maaltijden

Gezond eten is belangrijk voor jouw gezondheid

Jenny de Rooy

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Ik hou van de uitdaging om de kracht, die ieder mens in zich heeft, naar boven te halen. Mensen die nu werkelijk een nieuw eetpatroon willen om welke reden dan ook help ik verder door ondermijnende gedachten definitief aan te pakken. Ik werk graag met mensen die net iets verder durven te kijken en praktisch aan de slag willen gaan met het veranderen van hun eetpatroon. Maak de Switch , ik help je graag verder.

    Laat een bericht achter!

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is prikkelbare darmsyndroom?

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Navigatie