10 gezonde wintergroenten
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 januari 2018 

10 Gezonde wintergroenten

Wintergroenten die je nu volop in de winkel ziet zijn heerlijk en heel erg gezond voor je om te eten. Met de seizoenen mee-eten is niet alleen voordelig maar ook goed voor je gezondheid. Daarom vindt je in mijn recepten van Start Switch in deze tijd ook heel veel recepten met wintergroenten. De recepten heb ik allemaal met de seizoenen mee geschreven. Het is ook veel voordeliger om met de seizoenen mee te eten. De wintergroenten komen gewoon van Hollandse bodem dus ook nog eens duurzaam. Hieronder heb ik 10 wintergroenten voor je op een rij gezet.

10 wintergroenten die je nu volop kan eten.

1. Boerenkool

Deze groene bladgroente noem ik een superfood. Boerenkool is niet alleen een van de gezondste groenten, maar je kan er ook meer mee dan alleen onze bekende stamppot. Deze mooi krullende groente behoort tot de kruisbloemige familie, evenzo als spruitjes, koolsoorten, bloemkool, broccoli en koolraap. Het is een zeer voedzame en veelzijdige groente: hij zit vol met vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en krachtige plantenstoffen. Maak een keer een boerenkoolsalade. Dat is verassend lekker.

2. Spruitjes

Net als boerenkool zijn spruitjes ook lid van de familie kruisbloemige groenten. Hoewel ze klein zijn bevatten spruitjes enorm veel voedingsstoffen. Ze bevatten vooral veel vitamine K. Ook zit er veel alfaliponzuur in, een antioxidant die goed is voor mensen met diabetes.

3. Wortels

Dit populaire gewas kan in de zomer worden geoogst, maar in de herfst en de winter zijn ze het zoetst. Bij koud weer wordt het zetmeel in de wortels omgezet in suikers zodat het water in de cellen niet bevriest. Daardoor smaken wortels extra zoet in de koudere maanden. Deze oranje kanjer is een bron van bètacaroteen, dat in het lichaam kan worden omgezet in vitamine A. Ook zitten wortels bomvol carotenoïde antioxidanten. Deze krachtige plantaardige pigmenten geven wortels hun heldere kleur en kunnen het risico op chronische ziektes helpen verlagen. Sommige studies suggereren dat een voedingspatroon met veel carotenoïden vooral zou kunnen bijdragen aan een verlaging van het risico op bepaalde soorten kanker.

4. Snijbiet

Snijbiet bevat zeer weinig calorieën maar wel heel veel voedingsstoffen. De donkergroene bladeren en helder gekleurde nerven van snijbiet zitten boordevol betalaïnen, plantenpigmenten die erg gezond zijn. Betalaïnen blijken ontstekingsremmend te werken in het lichaam en de oxidatie van LDL-cholesterol te verminderen. Geoxideerd LDL is een van de hoofdoorzaken van hartziektes. Deze groente kan je prima roerbakken. Snijbiet wordt geassocieerd wordt met talrijke gezondheidsvoordelen, zoals een afname van hartziektes.

5. Pastinaak

De pastinaak, die lijkt op een wortel, is een gewas met een heel scala aan unieke gezondheidsvoordelen. Net als wortels worden pastinaken zoeter als het kouder wordt. Omdat ze erg vezelrijk zijn, zijn ze erg goed voor de spijsvertering.

6. Groene kool (savooiekool)

Net als boerenkool en spruitjes behoort de groene kool tot de familie van kruisbloemigen. Het is binnen die groep ook een van de planten die het best bestand is tegen de kou. Dat groene kool zo bitter is, hangt samen met de grote hoeveelheid calcium die erin gevonden wordt. Calcium is van essentieel belang voor de botgesteldheid, spiercontractie en zenuwgeleiding, naast andere belangrijke functies. Bovendien zit deze groente bomvol vitamine K, dat een cruciale rol vervult in de botgezondheid.

7. Koolraap

Koolraap is een ondergewaardeerde groente, terwijl het toch zoveel voedingsstoffen bevat. Alle delen van de koolraap kunnen worden gegeten, ook de groene bladeren die uit de grond omhoog steken. Observationele studies zien een verband tussen kruisbloemige groenten zoals koolraap en een lager risico op hartziektes. Koolraap is een knolgewas dat veel vitamine C en kalium bevat. Meer koolraap eten zou kunnen leiden tot een lagere bloeddruk en afname van het risico op een hartziekte.

8. Rode kool

Rode kool is een kruisbloemige groente die hoe meer je hem snijd hoe meer stoffen hj aanmaakt om zich te weren tegen vraat. Laten nou net deze stofjes heel erg goed voor ons immuunsysteem te zijn. Een portie rode kool van 90 gram bevat 86 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C en hoge gehaltes aan vitamine A en K. Het punt waarop rode kool echt uitblinkt, is de hoeveelheid antioxidanten. Bewijs uit in vitro- en dierstudies suggereert dat bepaalde stoffen (anthocyaninen) in rode kool een kankerwerend vermogen zouden kunnen hebben. Maak eens een rodekoolsalade. Heerlijk om voor je lunch mee te nemen en je kan het de avond ervoor al klaarmaken daar het alleemaar lekkerder word naarmate hij langer staat.

9. Radijs

Deze mooi kleine gekleurde worteltjes staan bekend om de pittige smaak enzijn lekkerknapperig. Radijsjes bevatten veel vitamine B en C en kalium. Makkelijk om mee tenemen en lekker als tussendoorsnack te eten.

Radijsjes zijn uitgebreid onderzocht vanwege hun mogelijke kankerwerende eigenschappen. Een in vitro studie wees zelfs uit dat radijsextract de groei van menselijke borstkankercellen verhinderde. Dit effect werd ook waargenomen bij laboratorium- en dierstudies met dikkedarm- en blaaskankercellen.

10. Peterselie

Hoewel veel kruiden doodgaan als het weer kouder wordt, kan peterselie blijven groeien in lage temperaturen en zelfs in de sneeuw. Deze aromatische groente zit bovendien vol voedingsstoffen. Een handje peterselie zit ook vol met ijzer. Het is een zeer goede bron van flavonoïden, plantenstoffen die een zeer gezonde werking kunnen hebben. Deze flavonoïden zouden vooral erg goed zijn in het tegengaan van geheugenverlies en ouderdomsgerelateerde veranderingen in de hersenen.

Bron mmv.nl

Gezond eten is belangrijk voor jouw gezondheid

Jenny de Rooy

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het eten van meer groenten. Ik hou van de uitdaging om de kracht, die ieder mens in zich heeft, naar boven te halen. Mensen die nu werkelijk een nieuw eetpatroon willen om welke reden dan ook help ik verder door ondermijnende gedachten definitief aan te pakken. Ik werk graag met mensen die net iets verder durven te kijken en praktisch aan de slag willen gaan met het veranderen van hun eetpatroon. Maak de Switch , ik help je graag verder.

Over de schrijver
Ik ben voedingsdeskundige, gewichtsconsulente en ik heb 25 jaar ervaring als kok. Ik geef trainingen en persoonlijke trajecten aan mensen die steeds weer terugvallen nadat ze zijn afgevallen. Mijn missie is om jou te helpen naar een gezond gewicht zodat je zelfverzekerder in het leven staat met een gezond en goed lijf.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies